مجموعه آثارمحتوایی

پيام تاریخی امام خمینی به ملت ايران به مناسبت اولين انتخابات رياست جمهورى

     بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏

 

در اين موقع كه به خواست خداوند متعال يكى ديگر از مراحل استقرار نظام جمهورى اسلامى در دست تحقق است؛ و ملت مبارز بيدارِ ايران در صدد تعيين و انتخاب رئيس جمهور مى‏باشد، لازم است تذكراتى داده شود:

1- با اينكه در اين دوره به حسب قانون اساسى مصوب از ناحيه ملت، تصديق صلاحيت رئيس جمهور و واجد بودن شرايط او به عهده اين جانب است، به واسطه بعضى مصالح و جهات لازم المراعاة، از آن جمله وضع استثنايى كه كشور دارد، لازم است در اين امر مهم حياتى تأخير نشود. از طرفى شناسايى بيش از 120 نفر محتاج به زمانى طولانى است؛ و تأخير در اين حالِ استثنايى به صلاح ملت و كشور نيست، به اين جهت و جهات ديگر اين جانب، امر صلاحيت و انتخاب را به ملت واگذار نمودم كه خود سرنوشت خود را تعيين كنند.

2- در دوره‏هاى آينده كه ان شاء اللَّه استقرار كامل حاصل شد، به حسب قانون اساسى بايد اين امر به وسيله شوراى نگهبان عمل؛ و آنان هستند كه بايد تشخيص صلاحيت رئيس جمهور را به حسب موازين قانونى بدهند.

3ـ اینجانب از ملت شریف ایران تقاضا می کنم که در این امر مهم حیاتی، سستی و‏‎ ‎‏بی تفاوتی از خود نشان ندهند. و انتظار دارم همان طوری که با شور و شعف به پای‏‎ ‎‏صندوقهای رأی برای تصویب جمهوری اسلامی رفتند، در این امر نیز با جدیت و علاقه‏‎ ‎‏به اسلام، شرکت کنند؛ که خداوند متعال با آنان است و پیروزی نصیب ملت شریف‏ ‎‏مسلمان است.

4ـ ملت شریف با کمال هوشیاری و توجه به توطئه ها و بند و بستها که در دست‏‎ ‎‏اجراست، و می خواهند نگذارند ملت در این مرحلۀ مهم پیروز شود، و در صدد ایجاد‏‎ ‎‏انحراف هستند، مراعات شرایطی را که در قانون اساسی ذکر شده است با کمال دقت‏‎ ‎‏بنمایند.‏

5ـ از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی ـ انسانی را در‏‎ ‎‏تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف‏‎ ‎‏و هتک حرمت باشد خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد،‏‎ ‎‏ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه های غیر اسلامی است.‏

6ـ اینجانب بنا ندارم از کسی تأیید نمایم، چنانکه بنا ندارم کسی را رد کنم. و از تمام‏‎ ‎‏احزاب و گروهها و افراد می خواهم از نسبت دادن کاندیدای خود به من که از آن استفادۀ‏‎ ‎‏تأیید و یا تعیین و یا رد شود، خودداری کنند. من بسیار مایل هستم که گروههایی که متعهد‏‎ ‎‏و معتقد به جمهوری اسلامی و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتی کمال‏‎ ‎‏آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند، و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و‏‎ ‎‏اُخوت اسلامی داشته باشند، و از تفرقه و کدورت شدیداً احتراز کنند که تفرقه و تشتت،‏‎ ‎‏دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب می کند و موجب تبلیغات سوء می شود. از خداوند‏‎ ‎‏متعال عظمت اسلام و مسلمین را خواستارم.‏


‏‏15 صفر 1400 / 14 دی ماه 58‏
‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏

صحیفه امام ج۱۲؛ صص ۱۱ و ۱۲.

 

????حاشیه روزنه
این پیام حکیمانه از جهات متعدد در این ایام راهگشاست. هم در زمینه التزام به قواعد اخلاق انتخاباتی و هم پاسخ به برخی شبهات تاریخی.
یکی از شبهات پرتکرار جریان غرب‌اندیش داخلی در تهاجم به شورای محترم نگهبان، تمسک به روایت‌های مجعول و مخدوش از تاریخ تحولات جمهوری اسلامی و سیره سیاسی امام است!
آنان اینگونه القا می‌کنند که انتخابات نخستین دوره ریاست‌جمهوری بهترین انتخابات جمهوری اسلامی بوده و دلیل آن را نیز عدم نظارت شورای نگهبان معرفی می‌کنند!
این در حالی است که امام حکیم در همین پيام تاریخی، حکمت برگزاری انتخابات بدون نظارت نهادهای قانونی را تبیین می‌کنند و این وضع نتیحه شرايط اضطراری کشور و عدم استقرار کامل نهادهای قانونی_حاکمیتی برمی‌شمارد و همینجا رسما تصریح می‌فرماید که در دوره‌های آینده طبق قانون اساسی، امر نظارت و تشخيص صلاحيت کاندیداها بايد به شورای نگهبان واسپاری شود.
‏‎ ‎جالب آن‌که غربگرایان نظارت گریز و نظارت‌ستیز مدعی‌اند در این دوره هیچ نظارتی بر صلاحيت ها وجود نداشته است! این در حالی است در همین دوره مسعود رجوی (بخاطر عدم رأی به قانون اساسی) و جلال‌الدین فارسی (بخاطر ابهام در ایرانی‌الاصل بودنش) از لیست نامزدهای ریاست‌جمهوری کنار گذاشته شدند!

 


دیدگاه خود را بیان کنید