مجموعه مقالات چهارمین و پنجمین هفته علمی تمدن نوین اسلامی

مجموعه مقالات چهارمین و پنجمین هفته علمی تمدن نوین اسلامی هر کدام در 4 جلد توسط انتشارات مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است.

 

تجربیات موفق استفاده از ظرفیت‌های مردم در اداره کشور(دورهٔ ۵ جلدی)

 تدوین‌کنندگان این مجموعه کتاب‌ها، در قالب بررسی نمونه‌های موفق مردمی‌سازی از بین ایده‌ها و اقدامات دریافتی طرح ملی شهریاران، ضمن احصاء موارد موفق مردمی‌سازی در سراسر کشور و گردآوری نمونه‌های قابل بررسی و تعمیق، به عنوان گام نخست اقدام به بررسی و تحلیل نمونه‌های موفقی از جمله:
«همیاران جهادی پلیس راه» در استان قزوین
«کارآفرینی دانش بنیان» در استان بوشهر
«توزیع اقلام اساسی در بازار» در استان قم
«تدوین سند پیشرفت منطقه‌ای» در استان خراسان رضوی
«ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان» در استان کردستان
با نگاهی تحلیلی به الگونمایی هریک از این موارد پرداخته‌اند

اجتهاد تمدنی چیستی چرایی و چگونگی

اثر استاد عبدالحمید واسطی

 

دفع_و_رفع_شماره_1_2_3

پاسخ تفصیلی به شبهات «انتخابات، مجلس خبرگان و شورای نگهبان»

انقلاب در کتب

 معرفی تعدادی از کتب اندیشکده راهبردی سعداء که توسط نشر_معارف به چاپ رسیده است

 

معارف انقلاب

پیام‌آور انقلاب الهی

درآمدی بر هویت ملی از نگاه رهبر معظم انقلاب

هویت ملی از نگاه رهبری/ دوست داشتن ایران و توجه به ارزش‌های انسانی و اسلامی و رسیدن به هویت انقلابی/ کتاب «درآمدی بر هویت ملی» با روش‌های دانشگاهی نوشته شده است

برآیند مبانی کلامی در علوم انسانی اسلامی

 کتاب برآیند مبانی کلامی در علوم انسانی اسلامی اثر حجت الاسلام دکتر قاسم ترخان در گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه و توسط سازمان انتشارات به زیور طبع آراسته شد.

 بر اساس این قول که عناصر علوم، ارتباط تنگاتنگی با همدیگر دارند و برآیند همه این‌ ارتباطات، اعطای ویژگی‌هایی به علم است که می‌تواند مرز یک علم از علم دیگر باشد، طیف وسیعی از گزاره‌های کلامی می‌توانند در ماهیت علوم انسانی تأثیرگذار باشند، اگرچه تأثیر برخی ملموس‌تر و بیشتر از برخی دیگر است که از این نمونه‌اند:

الف. نفی نگرش شکاکانه و نسبی‌انگارانه به معرفت در مبانی معرفت‌شناختی.
ب. رویکرد توحیدی به هستی و پذیرش جهان غیب و حاکمیت نظام اسباب و مسببات و سنن الهی بر جهان در مبانی خداشناختی و جهان‌شناختی.
ج. نفی نگرش اومانیستی و فیزیکالیستی به انسان و پذیرش ترکیب انسان از روح و بدن و اصالت روح و فرامادی بودن آن و تأثیر متقابل بدن و نفس بر همدیگر و برخورداری انسان از اختیار، فطرت و آغاز و پایان الهی در مبانی انسان‌شناختی.
د. پذیرش حسن و قبح ذاتی و عقلی در مبانی ارزش‌شناختی.

 کتاب برآیند مبانی کلامی در علوم انسانی اسلامی اثر حجت الاسلام دکتر قاسم ترخان، که هر جلد با قیمت ۲۸۵۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

 

مبانی و الگوهای مدیریت جهادی در مکتب شهید سلیمانی

 یکی از کارآمدترین و مؤثرترین روش‌های یادگیری علم و هنر مدیریت جهادی، شناخت ابعاد گوناگون رفتاری و ذهنی الگوهای آن است. شهید حاج قاسم سلیمانی عالی‌ترین الگوی امروزی مدیر جهادی و مدیریت جهادی بر اساس سبک بومی ایرانی اسلامی است که می‌توانند در گام دوم انقلاب اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی را شکل دهند و زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف باشند.

کتاب مبانی و الگوهای مدیریت جهادی در مکتب شهید سلیمانی در قالب هفت فصل به بررسی و تبیین مفهوم مدیریت جهادی براساس الگوهای ذهنی و رفتاری شهید سلیمانی پرداخته است. این کتاب برای تدریس در همهٔ مقاطع تحصیلی رشته‌های مدیریت و علوم اجتماعی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه می‌تواند مورد بهره‌برداری اساتید و دانشجویان فرهیخته قرار گیرد.

 

گزارش علمی چیستی حکمرانی اسلامی

گزارش علمی “چیستی حکمرانی اسلامی” توسط گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر شد.

در این گزارش علمی، مفهوم حکمرانی اسلامی در قالب سازە حرکت مورد بررسی قرار گرفت.
تعریف به دست آمده از بررسی مذکور، عبارت است از: حکمرانی اسلامی فرایندی است که به هدایت فرد، جامعه، نهادها و … در سطوح و ابعاد و بخش‌های مختلف و در ارتباط با دیگر اجزا از مبدأ تا مقصد می پردازد و با بهره گیری از سازوکارها و محرک‌های معرفتی و انگیزشی توحیدی، عاقلانه و عالمانه به منظور تحقق عدالت از طریق عمل صالح و با به کارگیری ابزارهای قدرت مشروع عمل می‌کند.