اخبار

در اولین جلسه گروه فقه تمدن، پیشرفت و منابع حیاتی مطرح شد؛

تولید ادبیات علمی رشته های تخصصی فقه هدف پژوهشکده فقه و علوم انسانی است/ از اهداف پژوهشکده تولید ادبیات علمی و تدوین و نشر متون درسی برای رشته‌های فقه تخصصی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از خبرگزاری حوزه؛ اولین جلسه گروه فقه تمدن، پیشرفت و منابع حیاتی از گروه‌های سه‌گانه پژوهشکده فقه و علوم انسانی در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) شهر قم به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام هادی افخمی، مدیر پژوهشکده گزارشی از روند تشکیل پژوهشکده و گروه های سه‌گانۀ آن ارائه داد و گفت: با توجه به تأسیس رشته‌های جدید بر اساس فقه تخصصی نظام‌ساز، و تدوین سرفصل‌های آموزشی، تدوین متون آموزشی متناسب ضروری است. لذا یکی از اهداف پژوهشکده تولید ادبیات علمی و تدوین و نشر متون درسی برای رشته‌های فقه تخصصی مربوطه می باشد.

سپس استاد علی اکبر رشاد ضمن تشکر از اعضای گروه برای پذیرش مسئولیت شاخه‌های این گروه، گفت: الگوی ما در ساختاردهی فقه، روایت منسوب به امام صادق علیه السلام است که اصول روابط را به چهار بخش تقسیم می‌کند. این اصول معاملات چهارگانه عبارتند از: معامله الله، معامله النفس، معامله الخلق و معامله الدنیا. ما در حلقات فقه نظام‌ساز بر اساس این روایت، ساختاری برای فقه ارائه داده‌ایم. سازمان موسسه و پژوهشکده در این چارچوب تعریف شده است. محور هردو فقه و علوم انسانی است. از یک سو، عمدتا کارکرد علوم انسانی مدیریت روابط انسان‌ها است و از سوی دیگر، می‌خواهیم فقه را با علوم انسانی به نحو موازی پیش ببریم و علوم انسانی را به مثابۀ دانش‌های موضوع‌شناسی برای فقه تلقی کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما بنا نیست در تمام ابواب فقه رشته طراحی کنیم و وارد شویم. اولین معیار انتخاب رشته این است که نو باشد. حوزه‌های رایج و متعارف مثل بخش عمدۀ عبادات نیازی به ورود ندارند. اما در حوزه‌هایی که به روابط و مناسبات مربوط می‌شود یا در حوزه منابع، محیط زیست، اراضی، مسائل مربوط به عمران، توسعه، پیشرفت و … جامعه به شدت نیازمند است که در مجموع ۴۵ رشته می‌شود.

در پایان این جلسه، حجت الاسلام نعیمیان، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) شهر قم گزارشی از رشته‌های فعال و در حال فعال‌شدن موسسه ارائه داد و اعضای گروه نظرات خود را بیان کردند.

گفتنی است که گروه فقه تمدن، پیشرفت و منابع حیاتی از پنج شاخۀ فقه تربیت، فقه خانواده، فقه فرهنگ، فقه استاندارد و فقه زیست‌فناوری تشکیل شده است.


دیدگاه خود را بیان کنید