دوره تربیـت پژوهشگــــر و کنشگـــر تاریخ انقــلاب اســــلامی-

"توسط مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی"

 

آیت‌الله رئیسی در دیدار با جمعی از علما و روحانیون

بیانیه گام دوم جامع‌ترین سند حکمرانی و چراغ راه دولت و دولتمردان است

شماره 26 از دوفصل‌نامه علمی معرفت اقتصاد اسلامی منتشر شد

 پرونده های این شماره؛

1️⃣ بررسی تطبیقی تأثیر کفایت سرمایه بر کارایی بانکی در بانکداری بدون ربا و متعارف / سمیه ناصرزاده، اصغر ابوالحسنی هستیانی، بیتا شایگانی، سمیرا متقی

2️⃣ ساختار انگیزشی انسان اقتصادی با تأكید بر اندیشه‌های آیت‌‌الله مصباح یزدی / محمدجواد توکلی

3️⃣ بررسی اثر تحریم‌های ناشی از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام بر سرانه تولید ناخالص داخلی واقعی / محمدرضا اکبری‌جور، عبدالمجید جلایی اسفندآبادی، علی رییس‌پور رجبعلی، محسن زاینده‌‌رودی

4️⃣ آسیب‌شناسی نظارت شرعی بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران علیرضا فتاحی/ غلامرضا مصباحی‌مقدم/ محمد توحیدی

5️⃣ صکوک اجاره و رتبه‌بندی مخاطرات (ریسک‌های) آن محمد رجایی باغ‌سیائی/ حسین پارسائیان

 

دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده توسط دانشگاه جامع امام حسین(ع) با همکاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هیئت دولت در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق نشانی

اندیشه‌های الهی را با جذابیت برای بشر امروز عرضه کنیم

آیت‌الله اعرافی در دیدار مسئولین و کارگزاران شبکه جهانی ولایت، ضمن بیان اهمیت توجه به رسانه در راستای تحقق اهداف عالیه حوزه‌های علمیه گفت: گسترش آفاق بین‌الملل به سمت حوزه قم می‌باشد و گردشی که به این سمت داشته و تاثیراتی که در عرصه جهانی در ترویج اندیشه گفتمان انقلاب اسلامی شده پدیده شگرف در تاریخ حوزه است که در پرتو انقلاب اسلامی رقم خورده است.

 مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با تاکید براینکه باید اندیشه‌های الهی را با جذابیت برای بشر امروز عرضه کنیم افزود: حوزه با بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در قالب نهادهای گوناگون در ارتباط است و در این امر مهم با تولید و تربیت فکر و آثار نیرو پدیده ذی قیمتی را کسب کرده است، بنابراین تحقق بعد ممتاز بین‌المللی در حوزه قم امر نو و پدیده جدیدی است که دارای اضلاع و ابعاد گوناگون است.

 

شهدای فرهنگی الگوی حرکت بنیادین و تحول هستند

 آیت‌الله عباس کعبی تصریح کرد: شهدای فرهنگی الگوی حرکت بنیادین و تحول در همه عرصه‌ها همراه با الهام بخشی و امید آفرینی هستند.

 عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: شهدای فرهنگی و معلم ودانش آموز در حیات حقیقی و ملکوتی خود نظاره گر و سرآمد و الگوی حرکت بنیادین و تحول در همه عرصه‌ها همراه با الهام بخشی و امید آفرینی هستند و بدون شک یاد شهدا و نام شهدا و پیام شهدا و مقاومت و ایثار شهدای فرهنگی و معلم و دانش آموز راه پیشرفت و فتح قله‌های علم و ایمان را هموار می‌سازد تداوم راه و رسالت شهیدان؛ مسئولیت سنگینی است که حرکت در صراط مستقیم و نورانی شهدا و تقویت روح جمعی و عزم و اراده وغلبه بر آسیب‌ها وچالش‌های گوناگون را به ارمغان می‌آورد.

 

هدف فقه اجتماعی اداره جامعه اسلامی است

آیت‌الله محسن اراکی در دومین جلسه از سلسله جلسات مکتب شناسی فقهی مقام معظم رهبری گفت: اصل اول از چارچوب‌های نظام فقه اجتماعی مقام معظم رهبری توجه به هدایت و اداره جامعه است یعنی همه ادیان الهی بالاخص دین اسلام برای اداره جامعه آمده اند و مخاطب در ادیان الهی جامعه است.

 

اینکه هنوز عده‌ای بگویند دین نیاز به حکومت ندارد، حرف بسیار موهونی است

آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب مدرسه حجتیه ضمن تبریک ولادت حضرت امام زمان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله در دین مسئله حکومت است، بیان کرد: نباید بعد از گذشت ۴۴ سال از این انقلاب مبارک هنوز عده‌ای بگویند آیا دین حکومت دارد یا نه؟ این حرفی بسیار موهون و سخیف است، چون آیات قرآن به خوبی دلالت بر ضرورت حکومت دارد، همین لیستخلفنهم فی الأرض خودبیان یک مرتبه‌ای از استخلاف الهی است.

 

پیروزی انقلاب و تداوم آن با جهاد تبیین است

آیت الله مهدی شب‌زنده‌دار در خصوص اهمیت پرداختن به جهاد تبیین با اشاره به حدیث «العلماء ورثه الانبیاء» اظهار داشت: راه رساندن علم و آموزه‌های الهی و اسلامی به مردم، بیان آن ها به صورت رسا و روشن به اذهان مردم است.

 عضو جامعه مدرسین با اشاره به روایتی از حضرت رضا -علیه السلام- اظهار داشت: اگر کلام ائمه به مردم منتقل شود مردم به دنبال اهل بیت -علیهم السلام- خواهند رفت؛ امیدواریم که علما مجاهدانه آموزه‌های دینی را آن طور که مورد رضایت ائمه معصومین است منتقل کنند و طبق حدیث، امام رضا تضمین فرموده که از این طریق جواب خواهیم گرف

انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه برگزار می کند

تبیین و تشریح الزامات تحقق تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

 استلزامات و اقتضائات تحقق تدابیر اقتصادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چیست؟

با ارائه اساتید و صاحبنظران اقتصاد اسلامی در خصوص تدابیر اقتصادی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت