تحوّل در نرم‌افزار تمدّنی انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «تحوّل یعنی چه؟ تحوّل یعنی دگرگونی. میخواهیم چه چیزی دگرگون بشود و تغییر پیدا کند؟ مهم‌ترین مسئله این است. دشمنان نظام اسلامی هم میگویند دگرگونی، آنها هم دنبال دگرگونی هستند... آنچه دشمن دنبالش است و اسمش را دگرگونی میگذارد، عبارت است از تغییر هویّت جمهوری اسلامی.» ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
رهبرانقلاب در بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی بر ضرورت ایجاد تحول برای پیشرفت در کشور تأکید کردند و الزاماتی برای آن برشمردند. به همین مناسبت رسانه KHAMENEI.IR در این یادداشت «نقش تحول در نرم‌افزار تمدنی انقلاب اسلامی» را بررسی کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی در حرم مطهّر امام رضا علیه‌السلام (۱۴۰۲/۰۱/۰۱) با الهام از دعای «حَوِّل حالَنا إلی أحسنِ الحال» مسئله‌ی «تحوّل» را به‌عنوان یکی از ضرورت‌های امروز جمهوری اسلامی مطرح فرمودند. جای این پرسش وجود دارد که آیا «تحوّل» صرفاً یک تاکتیک مقطعی است یا اینکه مسئله‌ای ریشه‌ای و برآمده از مبانی فکری ایشان است؟ با مروری بر گفتارهای پیشین معظّم‌له در این باب، میتوان گفت که ازقضا یکی از کلیدی‌ترین واژه‌ها برای فهم حقیقتِ انقلاب اسلامی از منظر ایشان، همین مفهوم «تحوّل» است.

گام‌های تحول برای پیشرفت

 مروری بر مسئله‌ی تحول در بیانات رهبر انقلاب

دکتر مهدی گلشنی، عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران:

اهمیت علوم انسانی برای مسئولان باید روشن شود چرا از بازگشت غرب به علوم انسانی درس نمی‌گیریم؟متأسفانه علوم انسانی در ایران چندان شأن و جایگاهی ندارد

جایگاه بانوان و خانواده در تمدن سازی و تقویت دینداری

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ضمن تحلیل نقش بانوان در تصمیم گیری های مرتبط با امور دینی، زنان و خانواده در کشور، خواستار راهبرد حمایت ویژه دولت اسلامی از کنشگری بانوان تراز انقلاب اسلامی و ایجاد زمینه ظهور و بروز ملی و بین المللی آنان شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی؛ سرکار خانم سیده زهره برقعی در اولین کنفرانس تخصصی «بررسی وضعیت دین داری ایرانیان» که صبح امروز به همت مرکز پژوهشی مبنا در سالن آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد با اشاره به اینکه «دین» از مهمترین مفاهیم حیات بشری است که در تمام جوامع و در همه مراحل تاریخی زندگی بشری، نقش مهم و موثری ایفا کرده است، گفت: در تمامی نقاط جهان و در طول تاریخ بشر، همواره سخن از دین بوده است. حتی در جهان معاصر که هجمه به دین و پیروان ادیان، به ویژه ادیان توحیدی فراوان گشته، دین شناسی و مطالعه در مورد آن همچنان محوریت خود را حفظ کرده است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه در ایران نیز دین و کارکردها و آثار آن همواره مورد توجه بوده است، اظهار داشت: از آنجا که انقلاب اسلامی با رویکردی دینی انجام پذیرفت و به دین در اجتماع و سیاستِ ایرانی جلوه‌ای نو عطا کرد، مطالعات و پژوهش‌های بسیاری در رابطه با مقوله مهم دین و دینداری در ایران انجام پذیرفته است.

استاد محمدجواد فاضل لنکرانی

مهم‌ترین مسئله در دین، مسئله حکومت است/ اینکه هنوز عده‌ای بگویند دین نیاز به حکومت ندارد، حرف بسیار موهونی است

 

روزامید

«خط حزب‌الله» منتشر میکند: بیانات سال ۱۳۵۹ آیت‌الله خامنه‌ای درباره «خصوصیات جامعه مهدوی»

 

راهبرد اتّحاد ملی برای ایران قوی

چرا رهبر انقلاب اسلامی در این مقطع زمانی بر موضوع  تقویتِ «وحدت ملی» و پرهیز از اختلاف، تأکید ویژه دارند؟

 

حرکت بر لبه فناوری با کمک دانش‌بنیان‌ها محقق شد

آقای عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در گفتگو با رسانه KHAMENEI.IR

 

امتداد اجتماعی حکمت اسلامی به علوم انسانی اسلامی رونق می دهد

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه رضوی با مشارکت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی سلسله نشست های انقلاب اسلامی و تحول در علوم اسلامی و انسانی را برگزار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران در یکی از این نشست ها با ارائه عنوان امتداد اجتماعی حکمت اسلامی با نظر به انقلاب اسلامی، بخشی از اندیشه‌های اجتماعی در دنیای معاصر را مورد اشاره قرار داد.

وی در سخنان خود به مکاتب مختلف فکری که در جهان معاصر وغرب شکل‌گرفته و نیز رابطه این علوم و پیش‌فرض‌های آنها اشاره کرد.

بیان نظریه‌های مختلف جامعه‌شناسی و دیگر شاخه‌های علوم اجتماعی و حتی نظریه‌های علوم طبیعی هم بخشی دیگر از ارائه حجت الاسلام دکتر پارسانیا بود که در ادامه گفت: همه این علوم اگرچه برمبنای یک حس و تجربه حسی شکل گرفته‌اند اما همه آن‌ها مبتنی بر گزاره‌ها و پیشرفت‌های متافیزیکی هستند که آن گزاره‌های متافیزیکی در جای دیگری غیر از خود علوم صورت‌گرفته و آن‌ جایی‌ که این پیش‌فرض‌ها را توضیح می‌دهد قلمرو فلسفه یا به‌طورکلی فرهنگ یا باورهای بشری هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به این نکته به اقتضائات این نوع نگاه، در جهان اسلام ورود کرد و گفت: اگر بپذیریم علوم مختلف چه علوم انسانی و اجتماعی و چه علوم طبیعی مبتنی بر گزاره‌هایی یا پیش فرض‌هایی است که آنها را باید در جای دیگری با ابزار عقل و متافیزیک توضیح داد، بنابراین وقتی یک مجموعه علومی از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر و از یک جهان به جهانی دیگر منتقل شود گزاره‌های متافیزیکی وعقلی آن و پیش‌فرض‌های آن هم خواه ناخواه به آن‌ها منتقل می‌شود.

رابطه فقه نظام و علوم انسانی اسلامی

دکتر مسعود فیاضی