تفاوت علوم انسانی غربی و اسلامی

وقتی می ‌گوییم علوم انسانی، به یک معنا موضوع عام آن انسان هست و درباره زندگی انسانی، ارزش‎ های انسانی و شئون مربوط به انسان بحث می‌ کند؛ ولی حتی در تشخیص موضوع و شناخت موضوع ما گاهی با هم اختلاف داریم. ما که می‌ گوییم موضوع این علوم انسان است یعنی همین هیکلی که محسوس هست و دیده می ‌شود و تحت تأثیر قوانین فیزیکی، شیمایی و فیزیولوژیکی هست؟!

در واقع بحث در این ‌باره، بخشی از زیست شناسی است، یک موجود زنده‌ای است؛ یک شاخه ‌ای هم این است که ما درباره این موجود زنده بحث کنیم؛ منظور از علوم انسانی این است؟! انسانی که موضوع این علوم هست همین است یا نه؟ خود اینکه انسان چیست یک تحقیقی می‌ خواهد و البته اینجاست که اصطکاک واقع می‌ شود بین علوم رایج در دنیا با اسلام.

اسلام هیچ وقت نمی‌گوید این پیکر، انسان است. بله این هم، مرحله‌ای از وجود انسانی است؛ حقیقت انسان چیزی است که [از مانند این آیه فهمیده می شود:] «زعم الذین کفروا ان لن یبعثوا قل بلی و ربی لتبعثن؛ کسانى که کافر شدند پنداشتند که هرگز زنده و برانگیخته نمى‏شوند. بگو: چرا، به پروردگارم سوگند که هر آینه شما زنده و برانگیخته مى‏شوید». می فرماید "شما مبعوث می‌شوید". نمی‌گوید روح شما، بخشی از شما «لتبعثن ثم لتنبئن بما عملتم». صرف این نیست که فقط زنده می ‌شوید.

«لتنبئن بما عملتم» و این «تنبئن» مقدمه است برای پاداش یا کیفر و یا ثوابی که خدای متعال مرحمت می ‌کند و آن تا چه زمانی ادامه دارد؟ «خالدین فیها ابدا». اسلام انسان را این می‌ داند؛ آیا این موضوع علوم انسانی که در دانشگاه‎ های دنیا مطرح هست همین انسان است؟! یا آن‎ چه بحث می‌ شود انسان تا لب گور است؛ بعدش دیگر صحبت از انسانی نیست.

 

منظور از تمدن نوین اسلامی چیست ؟ دکتر خسرو پناه

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرگزاری ایکنا، نشست الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه روز ۲۴ دی‌ماه در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد که گزیده سخنان وی را در ادامه می‌خوانید؛

ما در این عنوان چند متغیر داریم یکی اصطلاح الگوی حکمرانی، یکی اصطلاح تقریب مذاهب و یک واژه هم تمدن‌سازی نوین اسلامی. منظور از حکمرانی حکومتداری نیست ولو در حکومتداری از حکمرانی استفاده می‌شود. مقصود از حکمرانی هدایتگری فرایندی است که از سیاستگذاری شروع می‌شود و به خدمات عمومی منتهی می‌شود لذا گام اول سیاستگذاری و ترسیم خط‌مشی‌هایی است که حرکت را جهت می‌دهد. در مرحله بعد نوبت به تنظیم‌گری می‌رسد و بعد نوبت به خدمات می‌رسد. پس وقتی سخن از حکمرانی به میان می‌آید یعنی فرایند هدایتگرایانه یا هدایت فرایندی که از سیاستگذاری به خدمات عمومی تداوم دارد.

منظور از متغیر دوم که تقریب مذاهب است، تقریب شیعه و اهل سنت است. هم شیعیان مذاهبی دارند و هم اهل سنت. وقتی سخن از تقریب مذاهب هست مقصود تقریب همه شیعیان و همه اهل سنت است. معنای تمدن‌سازی نوین اسلامی هم از عنوانش پیداست. تمدن‌سازی امری فرایندی است و اینطور نیست امروز تصمیم بگیریم و فردا تمدن شکل پیدا کند بلکه حتما باید فرایندی طی شود کما اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم گفتند خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی. به این نکته توجه داشته باشید که تمدن نوین اسلامی مورد نظر است و ما نمی‌خواهیم تمدنی که در قرن سوم تا ششم هجری وجود داشت را احیا کنیم. البته همیشه باید پیوندی با میراث گذشته داشته باشیم اما امروزه دنیای مدرن دستاوردهای تمدنی در اختیار بشر گذاشته است. طبیعتا وقتی از تمدن سخن می‌گوییم یعنی باید از این بستر و زمینه تمدنی جدید بهره ببریم و استفاده کنیم البته با کاربست صحیح آنها. پس وقتی از تمدن سخن به میان می‌آید منظور احیای تمدن اسلامی با رویکرد نوین و استفاده از علوم جدید است.

برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی قطعا تقریب مذاهب شرط لازم است ولی این تقریب مذاهب یک حکمرانی می‌خواهد. الگوی این حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی چیست؟ این الگو یکسری مبانی دارد، یکسری اصولی دارد که باید به آن مبانی و اصول و ارکان الگوی حکمرانی توجه شود. اگر می‌خواهیم به الگوی حکمرانی برسیم باید مبانی و اصول الگوی حکمرانی مورد بررسی قرار بگیرد.

سال‌هاست درباره تقریب مذاهب سخن گفته شده ولی از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی استفاده نکردیم یعنی مجمع تقریب مذاهب، نباید تقریب مذاهب را در گفت‌وگو و همایش خلاصه کند، ما باید حکمرانی تقریب مذاهب را داشته باشیم. بنابراین ادعای بنده این است که تمدن‌سازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد و تقریب مذاهب هم الگوی حکمرانی می‌خواهد و این الگوی حکمرانی یکسری مبانی دارد.

انحطاط جوامع، پیامد فاصله گرفتن از مفهوم توحید است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اقشار مختلف بانوان با تاکید و تشریح تفاوت منطق اسلام و غرب در نگاه به زن تاکید کردند" این رفتارِ روزبه‌روز بدتر و سخیف‌تری که امروز در زمینه‌ی مسائل زن، در غرب رایج است و به تبعِ غرب در بسیاری از کشورهای دیگر، هیچ منطقی پشت‌ سرش نیست؛ لذا وارد بحث نمیشوند، حاضر نیستند منطق ارائه کنند." ۱۴۰۲/۱۰/۰۶

دکتر سید احمد فاضل زاده، رئیس مؤسسه ISC:

رتبه دوم جمهوری اسلامی ایران در علوم انسانی و علوم اجتماعی در میان کشورهای اسلامی/ جمهوری اسلامی ایران بر اساس پایگاه WoS جایگاه هفدهم را در تولید علم بین المللی دارد

فرمانــــده رزمندگان بدون مرز

شهیدالقدس«حاج‌قاسم سلیمانی» چگونه جبهه مقاومت علیه صهیونیسم و استکبار جهانی را احیا کرد؟

 

دیدار بانوان با مقام معظم رهبری 10

نقش مادری

زن ایرانی، پیشگام پیشرفت و دانایی

 چرا دختران و زنان ایرانی، تجربه شکست‌خورده زن در جامعه غربی را نمی پذیرند؟

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی رئیس مرکز تحقیقات، کامپیوتر علوم اسلامی نور:

توجه ویژه به فناوری اطلاعات برای ایجاد تحول در علوم انسانی/ نگاه جدید به فضای علوم انسانی و اسلامی با بهره‌مندی از فناوری اطلاعات می‌تواند منجر به دستیابی به دستاوردهای جدید شود

مردم ایستاده پای کار انقلاب

 انقلاب اسلامی ایران چگونه با حضور مردم، در عرصه های مختلف پیروز شده است؟

آیت الله اراکی که در اولین نشست سراسری تبیین گفتمان دولت اسلامی:

قالب های جدید دولت باید بر اساس معیارهای اسلامی طراحی شود/ تحقق دولت اسلامی نیازمند کوشش بیشتر است/ قالب های جدید دولت باید بر اساس معیارهای اسلامی طراحی شود